Masz stronę internetową lub sklep? Dowiedz się ZA DARMO jak poprawić jej pozycję w wyszukiwarce i zyskać więcej klientów.
Pozycjonowanie stron www to bardzo złożony proces, dzięki któremu nasza witryna internetowa może piąć się w górę w rankingu wyników wyszukiwania Google pod konkretnymi hasłami. Proces ten składa się z wielu elementów, a niektóre z nich są nieco ważniejsze od innych i mają wyższy priorytet. Zdecydowanie warto poznać te elementy, aby pozycjonować stronę świadomie i skutecznie. W tym tekście odpowiadamy zatem na pytania — na jakie elementy powinniśmy zwrócić szczególną uwagę i co jest istotne podczas pozycjonowania.
Pierwszym i jednym z najważniejszych elementów pozycjonowania strony internetowej, o którym zapomina wiele osób, jest audyt SEO. Pozycjonowanie stron www powinno rozpoczynać się od kompleksowego sprawdzenia witryny pod wszystkimi kątami. Audyt SEO jest właśnie prześwietleniem strony internetowej pod kątem pozycjonowania. Wykonuje się go przede wszystkim przed rozpoczęciem prac pozycjonerskich, a także przy zakupie strony, regularnie w celach serwisowych czy diagnostycznie, jeśli z naszą witryną internetową dzieje się coś niepokojącego. Audyt SEO wykonują specjaliści zatrudnieni w danej agencji. Samo sprawdzenie może mieć charakter kompleksowy jak i dotyczyć konkretnych części takich jak:
Sam audyt trwa przeważnie od kilku do kilkunastu dni, choć czasem może być różnej długości i jest uzależniony od wielu aspektów takich jak wielkość witryny, typ i wielkości zamawianego audytu czy kompetencje pracowników serwisu. Audyt rozpoczyna się od przekazania dostępu do strony specjalistom, którzy następnie sprawdzają witrynę przy pomocy wielu narzędzi. Mogą testować ją, zarówno zbierając wszystkie publiczne dane, jak i diagnozując witrynę od środka. Efektem wykonanego audytu jest stworzenie raportu zawierającego spis wszystkich prac oraz przebadanych elementów wraz z normami i opiniami specjalistów.
Audyt SEO jest pierwszym i podstawowym elementem pozycjonowania stron www, który powinien być platformą wszystkich następnych działań. Posiada wiele korzyści, a dzięki jego wykonaniu będziemy wiedzieli, w jaki sposób pracować nad witryną. Pozycjonowanie stron www będzie wtedy świadome oraz trafne i skuteczne. Dzięki temu efektywniej będziemy wydawać też budżety reklamowe. Audyt SEO wykonywany przez żywe osoby – specjalistów posiada również dokładniejsze dane niż audyt automatyczny, a wszystkie elementy są interpretowane przez żywe osoby, co również wpływa na dokładność sprawdzenia strony.
Podstawowym elementem, który jest bazą do wykonywania wszystkich kolejnych działań, jest optymalizacja strony internetowej. Jest to działanie on site, czyli na stronie internetowej i polega ono na skonfigurowaniu oraz dopasowaniu samej witryny do wyszukiwarki Google. Wraz z działaniami off site, czyli działaniami pozycjonującymi poza stroną internetową, optymalizacja tworzy ogólne pojęcie pozycjonowania.
Optymalizacja strony internetowej polega na dostosowaniu tych wszystkich elementów do wyszukiwarki Google, które mają mniejszy lub większy wpływ na pozycjonowanie serwisu. Jest to nawet kilkaset elementów, które muszą zostać odpowiednio ustawione, aby nasza strona mogła być pozycjonowana na wysokich lokatach w wyszukiwarce Google.
Optymalizacja strony internetowej rozpoczyna się od konfiguracji kwestii technicznych. Będzie to przede wszystkim ustawienie odpowiednio hostingu oraz zadbanie o wysoką dostępność witryny w internecie. Następnie na stronie dostosowywany jest kod HTML oraz upraszczany jest szkielet witryny. Modyfikacjom poddawane są także kwestie bezpieczeństwa czy baz danych. Kolejnym typem działań optymalizacyjnych są te związane z domeną i nazwą witryny. Tworzy się zatem odpowiednie katalogi plików, a także strukturę podstron używając odpowiednich i poprawnych adresów URL zgodnych z zasadą user-friendly.
Sama strona internetowa jest również dostosowywana pod kątem User Experience, czyli pod użytkownika. Działania te polegają np. na uproszczeniu szkieletu czy nawigacji strony, a także wyborze odpowiednich kolorów czy funkcjonalności, aby strona była przyjazna dla osób odwiedzających. Jedną z najważniejszych czynności optymalizacyjnych jest analiza i dobór słów kluczowych, pod które będziemy pozycjonowali naszą stronę internetową. Zadanie to wykonywane jest najczęściej przez specjalistów lub poprzez samodzielny dobór fraz, pod którymi chcemy być widoczni w internecie. Jest to bardzo ważne zadanie i to właśnie od niego zależy, pod jakimi hasłami będziemy pojawiali się w wyszukiwarce Google.
Pozycjonowanie stron www to również optymalizacja strony pod kątem szybkości działania oraz wczytywanie się. Wszystkie te kwestie nazywamy Core Web Vitals, czyli witalnością strony internetowej. Czynnik ten stał się w 2021 roku oficjalnym czynnikiem rankingowym, co najlepiej pokazuje kierunek Google, w jakim zmierza wyszukiwarka. Chce ona dostarczać swoim użytkownikom przydatnych i wartościowych treści w jak najkrótszym czasie. Pozycjonowanie stron www poprzez optymalizację strony internetowej to również zadbanie o mobilną wersję witryny, dodawanie contentu na stronę czy zadbanie o mniejsze elementy. Będzie nim np. linkowanie wewnętrzne. Ma ono na celu połączyć linkami wszystkie podstrony serwisu w celu łatwiejszego indeksowania przez roboty Google, a także wydłużenie czasu przebywania użytkowników na stronie.
Jednym z najważniejszych czynników wpływających na pozycjonowanie stron www i najważniejszym elementem działań pozycjonujących off site czyli poza stroną jest linkowanie zewnętrzne. Jest to umieszczanie w internecie linków kierujących do naszej witryny internetowej. Działanie takie ma za zadanie informować Google o popularności naszej strony internetowej, a także ułatwiać przechodzenie robotom indeksującym z innych stron na naszą, aby mogły częściej i dokładniej, a co za tym idzie lepiej indeksować naszą witrynę.
Linkowanie zewnętrzne polega na umieszczaniu linków typu dofollow i nofollow w internecie. Pierwszy atrybut przekazuje część mocy i statystyk ze strony, z której pochodzi link do naszej witryny, umacniając jej statystyki w indeksie Google. Linki nofollow nie przekazują takiej mocy, choć również wpływają na naturalność linkowania i jego wiarygodność, co potwierdzają sami pracownicy Google. Linkowanie zewnętrzne przeprowadzane jest również w świadomie oraz zgodnie z konkretną strategią. Podczas linkowania dodaje się jak największą ilość jakościowych odnośników do naszej witryny, aby w ten sposób przyspieszyć pozycjonowanie strony www. Obecnie najważniejsze jest, aby linki zwrotne były jak najwyższej jakości. Jeden jakościowy linki zwrotny jest dużo więcej warty niż wiele odnośników pozyskanych z bezwartościowych serwisów.
Linki najczęściej pozyskiwane są z wartościowych witryn, a także serwisów tematycznych. Powinny być one dodawane w naturalny sposób, bez faworyzowania konkretnego atrybutu, a także o różnej częstotliwości. Pozycjonowanie stron www w istotny sposób wykorzystuje linkowanie zewnętrzne. Jest to jeden z najważniejszych czynników rankingowych, który w przeszłości praktycznie sam decydował o pozycji naszej strony w wyszukiwarce internetowej. Choć jego istotność zmniejszyła się na przestrzeni lat, stało się tak jedynie ze względu na walkę z próbami manipulacji rankingiem poprzez dodawanie dużej ilości odnośników zwrotnych. Obecnie pełnią one ważną funkcję i realnie wpływają na ocenę naszej strony internetowej w indeksie Google.
Kolejnym kluczowym czynnikiem rankingowym, który wpływa na pozycjonowanie stron www jest content marketing. Jest to umieszczanie treści na naszej stronie internetowej, które świadczą o jej wartości oraz przydatności. Wyszukiwarka Google zwiększa regularnie istotność contentu dodawanego na witrynę, a trend ten z pewnością będzie kontynuowany w przyszłości. Content dodawany na stronę internetową informuje wyszukiwarkę Google o tym, jakie treści znajdują się na stronie i o jakiej tematyce jest witryna. Mówią również o tym, że strona internetowa jest przydatna dla użytkowników.
Content na stronie możemy publikować w różnych formach. Przede wszystkim są to artykuły tematyczne czy wpisy blogowe stanowiące główną część witryny. Są to również teksty SEO, które informują wyszukiwarkę, pod jakimi hasłami powinna być widoczna w internecie. Content powinien być również zoptymalizowany i pisany zgodnie z zasadą SEO Copywritingu, a także być dobrej jakości. Google posiada wiele narzędzi i algorytmów, które potrafią nawet interpretować czy odkrywać sens tekstu, a więc jedynie publikowanie jakościowych treści przyniesie zamierzony skutek. Content możemy tworzyć zarówno samodzielnie jak i możemy zamawiać go w agencjach marketingowych czy agencjach SEO.
Podczas dodawania contentu na naszą stronę internetową należy pamiętać również, aby był on odpowiedniej długości, a same treści były sformatowane, podzielone na bloki i sekcje czy śródtytuły, a także zawierały listy punktowe, informacje czy multimedia. Wszystko to wpływa na jakość publikowanych treści, a także na miejsce naszego serwisu w Google. Pozycjonowanie stron www opiera się zatem głównie na dodawaniu treści na naszą witrynę internetową.
Podpowiedź: Jeśli dodajemy content na naszą stronę internetową powinniśmy zwrócić również uwagę na długość treści naszych bezpośrednich konkurentów. Dzięki temu będziemy mogli publikować dłuższe, a co za tym idzie lepsze treści od naszych bezpośrednich rywali. Warto również zaplanować odpowiednio częste aktualizacje, aby na naszej stronie nowe treści pojawiały się często i było to atrakcyjne zjawisko dla potencjalnych użytkowników.
Pozycjonowanie stron www to również uwiarygadnianie naszej witryny oraz pozwiązywanie jej z adresem lokalnym. Google kładzie coraz większy nacisk na lokalne dostarczanie informacji, a wyszukiwarka może wyświetlać witrynę priorytetowo użytkownikom mieszkającym obok naszej firmy czy marki. Działaniem pozycjonującym – tak ważnym, będzie zatem stworzenie wizytówki na Google Maps, a także powiązanie jej z witryną. Samą wizytówkę możemy stworzyć osobiście lub możemy zlecić to zadanie agencji marketingowej. Wizytówkę należy również uzupełnić odpowiednimi danymi, a także zoptymalizować ją i pozycjonować. Należy podać na niej odpowiednie dane adresowe – takie same jak na naszej stronie internetowej, a także podać adres naszego serwisu. Wizytówkę należy również osadzić na naszej stronie i powiązać oba elementy jak najdokładniej tylko się da.
Dla wyszukiwarki Google, informacje o lokalnym charakterze witryny są bardzo ważne i w istotny sposób wpływają na pozycjonowanie strony www. Wyszukiwarka uważa witrynę za bardziej wiarygodną, a co za tym idzie, wraz z większą ilością danych o niej, będzie wyświetlała ją częściej i wyżej w rankingu wyników. Pozycjonowanie stron www poprzez wykorzystanie wizytówki Google Moja Firma na Google Maps jest przez wiele osób pomijane i niedoceniane. Jest to jednak bardzo wiarygodna informacja dla Google, która potrafi znacząco zmienić pozycję naszej witryny w wyszukiwarce.
© 2021 Seostacja – Agencja SEO